30 % tillväxt & 300 nya kunder år 2017

02/02/2018
results2017

Med 30 % tillväxt under 2017 stärker Talentsoft sin position som europeisk ledare inom Talent Management

Talentsoft, det ledande europeiska företaget inom molnbaserad Talent Management och e-learning, redovisade intäkter på 52M € under 2017, vilket motsvarar en årlig tillväxt på nästan 30 %, och prognostiserar intäkter på 70M € för 2018. Talentsoft fick 300 nya kunder år 2017, och antalet nya användare av plattformen uppgår till nästan en miljon i 100 länder och på 27 språk. Med 600 anställda och ett R&D team med 200 Europa-baserade utvecklare förstärker Talentsoft sin position som det ledande europeiska företaget inom HR SaaS.

En affärsmodell som kombinerar snabb tillväxt och finansiell stabilitet

Talentsoft inleder år 2018 med en eftersläpning av intäkterna på 75M € beroende på befintliga kontrakt, med hög finansiell stabilitet som följd. Kundavtal med programvaruleverantören omfattar i genomsnitt en inledande period på fyra år, och drar full nytta av SaaS-produkters regelbundna och förutsägbara natur. Talentsofts tillväxt har möjliggjorts av så många som 1 800 lojala kunder, med en retention på 97 % – långt över branschgenomsnittet. Baserat på företagets resultat och kommande innovationer prognostiserar Talentsoft en tillväxt på 30 % under de kommande åren, vilket gör det möjligt för Talentsoft att passera den symboliska intäktströskeln på 100M $ år 2019, och ytterligare förstärka sin position som ett av Europas ledande teknikföretag.

300 nya kunder över hela världen år 2017

I Europa värvade Talentsoft välrenommerade namn till sin kundbas, inklusive: i Storbritannien, Dorchester Collection, en global lyxhotellkedja med ikoniska hotell som 45 Park Lane; i Spanien, El Corte Inglés, landets största varuhuskedja; i Belgien, Shurgard, Europas största inom hyrlagerbranschen; i Sverige, Bulten, en av de största leverantörerna av fästelement för den europeiska bilmarknaden; Danmark, metron och Köpenhamns universitet; i Tyskland, Schmolz + Bickenbach, en av världens ledande leverantörer av långa stålprodukter, och Hennecke, pionjärer inom högtrycksteknik och i Nederländerna, KLM och Rotra, globala aktörer inom logistik. I Frankrike var tillväxten särskilt betydande, med mer än 100 nya kunder, däribland den största nationella tjänsteoperatören (200 000 anställda).

Talentsoft har också upplevt en accelererande tillväxt utanför Europa, inklusive Air Canada, två stora oljebolag i Brasilien, Chemical Specialties Pte Ltd och Impactiva Pte Ltd i Singapore, och marknadsledaren i byggbranschen i Västafrika.

Talentsoft har inte bara vunnit nya kunder – många multinationella kunder har slutfört sin globala implementering av Talentsoft. Dessa inkluderar Toyota, DB Schenker, Safran, Vinci, Bolloré… Talentsoft har lyckats nå milstolpen med användare i mer än 100 länder, och majoriteten av dessa 9 miljoner användare är verksamma utanför Frankrike.

Kontinuerlig innovation

En av de största utmaningarna multinationella företag, särskilt de europeiska, har stångats mot är samarbetet kring administration och utbyte av data mellan team, avdelningar och nationsgränser. I början av 2017 släpptes Talentsoft Hub med syfte att lösa dessa utmaningar och underlätta administration av HR-data. Talentsoft Hub är en hybrid Core HR-modul, som gör det möjligt för företag att enkelt integrera befintliga HR- och administrationssystem, och därmed kan företag fortsätta sin användning av befintliga verktyg och skydda sina investeringar, samtidigt som man implementerar ny innovativ HR-programvara. När Talentsoft Hub kombineras med Talentsoft Analytics tillhandahåller den dashboards som ger HRD:er möjlighet att mer framgångsrikt tillämpa sina strategier.

Konnektivitet är ett av de centrala elementen i Talentsofts strategi för innovation, och lösningen är på god väg att bli världens mest öppna HR-plattform. Samtidigt intensifierar företaget sitt fokus på utveckling av universella API:er, som möjliggör integrering med alla HR-innovationer, och rustar kunderna att välja och använda de verktyg som bäst passar deras behov.

”Talentsoft är den enda europeiska leverantören i denna storlek inom denna marknaden. Detta ger oss fördelen av att kunna erbjuda lösningar som perfekt passar europeiska multinationella företags behov, samtidigt som vi erbjuder globala distributionsmöjligheter. Vår plattform integrerar europeisk HRs bästa metoder och regler, inklusive BNPR, medan våra amerikanska konkurrenter fortfarande fokuserar på den amerikanska marknaden, där de bedriver mer än 80 % av sin verksamhet”, säger Jean-Stéphane Arcis, VD och en av grundarna av Talentsoft. ”Talentsoft väljs baserat på vårt fokus på medarbetare och arbetslivserfarenhet, snabb time-to-value och vår oöverträffade närhet till det europeiska näringslivet”.